wtorek, 29 listopada 2016

O co chodzi z tą międlarką?

Międlarka (lub międlica) jest to urządzenie służące do międlenia lnu lub konopi. A co to jest międlenie? Jest to proces, polegający na połamaniu zdrewniałych części łodyg roślin włóknistych. Paździerze (czyli zdrewniała frakcja) odpadają, a w ręku osoby międlącej pozostaje garść włókna.
Podobnym do międlicy narzędziem jest cierlica (lub tarlica). Zależnie od lokalnych preferencji i przyzwyczajeń, w procesie obróbki lnu i konopi do międlenia używano tylko jednego z tych przyrządów lub obu, jeden po drugim (1). Spotkałam się też z tym, że nazwy "międlica" i "cierlica" były stosowane zamiennie (2). Przyjmuje się, że międlice posiadały jedną szparę w dolnej części, a cierlice dwie (3). 

Ale dlaczego taki tytuł bloga?
A to dlatego, że nazwa wspomnianego urządzenia jest powiązana z moim nazwiskiem :) Dodatkowo len włóknisty i jego obróbka bardzo mnie ostatnio interesuje i na pewno ten temat się jeszcze gdzieś tu pojawi. 

Ze strychowej kolekcji staroci mojej babci wydobyłam międlicę i cierlicę. Niestety międlica znajduje się w nieciekawym stanie i nie mogłam z niej zrobić użytku. Za to cierlica, po latach obrastania kurzem, znowu miała okazję się przydać :) 





(2) Tak używało ich kilka starszych osób, które przepytywałam i nagabywałam, a które miały w młodości do czynienia z obróbką lnu i konopi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz